среда, 22 марта 2017 г.

Teema 6.



Rick Falkvinge ja Christian Engströmi oma raamatus “The Case for Copyright Reform” pakuvad mingeid ideid kuidas saaks autoriõigust reformida. Saan siinkohal öelda, et ma pigem ei ole pakutud meetmetega nõus. Kuid vaatame mõnesid näideid lähemalt.

Vaatame teisele punktile: tasuta mitteäriline kopeerimine ja jagamine. Raamatus pakutakse, et see v]imalus peab olema tasuta. Ning tuuakse näide, et varem inimesed saaksid kopeerida luuletusi ja saata neid teistele. Või teha koopiat helikakassetist. Põhjuseks, mida nad toovad selle osa kaitsmiseks, on erasuhtlemise ja vaba informatsiooni edastamise õigus. Nüüd pakun oma näidet – oletame, et mina olen noor kirjanik. Palk sõltub ainult sellest kui hästi ma kirjutan ja millise tiraažiga minu raamatuid müüakse. Õppisin mitu aastat ülikoolis. Harjutasin jutukirjanduses mitu aastat ka ning lõpuks kirjutasin hea raamatu. Tiraaž algul oli 10 000, aga kõik raamatud olid ostetud paari esimeste päevade jooksul. On selge, et tiraaži vaja suurendada. Tegime veel 20 tuhad paberkandjal koopiat, kuid rohkem keegi neid ei ostnud ja tulemusena need raamatud jäid tolmu korjuda poodides. Põhjuseks oli see, et keegi skaneeris paberkandjal teksti ja jagas internetis ta vaba vormis. Siis autoril on kohe kulud (lisatiraaži eest) ja saamata tulud olemas. Mina arvan, et autoril on õigus oma töö eest võimalikult palju raha saada. Õnneks, hetkel on võimalik osta e-raamatuid ka, kellele on neid lugeda mugavam.

Kolmas punkt: kommertsiline monopoolia 20 aastad. Hetkel õiguste kaitseaeg on terve elu ja 70 aastat peale surma. Tundub, et liiga palju. Kuid kui inimene ehitab maja, saab ta teda pärandada oma lastele. Miks siis autoriõigusega peab olema teistmoodi? Siin ma ei saa enda jaoks piiri leida. Kui asi puudutab ravimeid, siis olen nõus, et ühiskonnale on konkurents selles valdkonnas parem. Konkurentsi tingimustes hind ja ravimi kättesaadavus kasutajate jaoks palju parem. Kuid ravimite puhul uue ravi jaoks monopool kehtib maksimum 10 aastat.

Olen nõus sellega, et autor, kes tahab olla autoriõiguste kaitse all, viis aastat peale peab olema leiutav andmabaasist.

Viiendas punktis ma hetkel ka probleemi ei näe. Näiteks lauljad, kes tahavad üle laulda teise laulu oma keeles. Nad lihtsalt ostavad või küsivad luba selle tegemiseks. Need, kes teevad remikse ja ei planeeri oma toimingute eest raha teenida, lihtsalt peavad allikatele viitama. Selliseid remikse on Youtube´s palju.

Комментариев нет:

Отправить комментарий